اینجا ، رویاتو بساز :)

تکنولوژی پرتو درمانی ...

شنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۰۰ ق.ظ


هدف و ماهیت :

پرتودرمانی یا رادیوتراپی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فیزیک پزشکی است که به درمان بیماری با استفاده از پرتوهای نافذ یونیزان نظیر پرتوهای ایکس و آلفا و بتا و گاما می پردازد. این پرتوها با جلوگیری از رشد و تقسیم سلولهای تومورال، باعث از بین رفتن یا کوچک شدن بافت سرطانی می شوند و اگرچه علاوه بر سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌رسانند ولی اکثر سلول‌های سالم بهبودی خود را دوباره بدست می‌آورند. بنابراین هدف از پرتو درمانی، از بین بردن حداکثر سلول‌های سرطانی با حداقل آسیب به بافت‌های سالم است که عمدتاً در معالجه و یا تقلیل امراض سرطانی به کار می رود.

از دیگر کاربردهای پرتودرمانی می توان به از بین بردن سلول‌های سرطانی و ضایعات ارگان‌های مختلف، بازتوانی و بهبود اعضای بدن بیمار (همچون کبد کلیه پروستات) و پیشگیری از گسترش ضایعات اعضاء و کاهش علائم بیماری (همانند درد) اشاره کرد.

در پرتو درمانی مسلما سلول های سالم هم در معرض آسیب با پرتو های یونیزان قرار دارند، حتی گاهی ممکن است خود این پرتو های یونیزان عامل بروز سرطان های جدید در سالهای پس از بهبودی گردند ،اما نکته ی حایز اهمیت این است که سلول های تومورال به دلیل نقص در سیستم ترمیم ژن،حساسیت بیشتری نسبت به این پرتو ها دارند و این موضوع اصل و پایه ی موفقیت در پرتو درمانی است. در طی روند پرتودرمانی کم خونی به دلیل از بین رفتن سلول های سالم یکی از شایع ترین علایم میباشد، بنابراین توجه فرد متخصص رادیوتراپی به این موضوع و چک کردن مرتب سلول های خونی امری ضروری است. که در صورت کاهش قابل توجه این سلول ها ، حتی ممکن است برای مدتی روند درمان متوقف و درمان های جایگزین اعمال گردد.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه :

این رشته نیازمند دقت و ظرافت فراوان است زیرا همان اشعه ای که میتواند بهبود بیمار را رقم بزند، در صورت استفاده ی نابجا جان وی را میگیرد.این رشته بیشتر با افرادی که با مشکل سرطان دست و پنجه نرم میکنند سروکار دارد. بنابراین داشتن مهارت کلامی و شرایط روحی روانی مناسب، میتواند روح امید و زندگی دوباره و تلاش برای به دست آوردن سلامتی گذشته را در آنها زنده کند. تسلط بر درس ریاضی و فیزیک دبیرستان، به خصوص آشنایی کامل با قوانین فیزیک نور و همچنین درس زیست شناسی لازمه ی موفقیت در این رشته است.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر :

امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد در رشته های زیر موجود است :

-رشته مهندسی پزشکی

-رشته نانوتکنولوژی پزشکی

-رشته ی رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی

-رشته زیست فناوری پزشکی

-رشته ارزیابی فناوری سلامت

-رشته انفورماتیک پزشکی

-رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

تفاوت با رشته تکنولوژی پرتوشناسی :

 تفاوت این رشته با تکنولوژی پرتوشناسی(رادیولوژی) در این است که متخصص رادیولوژی با استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری، از اعضای مختلف بدن تصویربرداری می‌کند اما متخصص رادیوتراپی، از اشعه برای درمان بیماری استفاده می‌کند و اجرای عملیات درمانی را برعهده دارد.

آینده شغلی و بازار کار: 

فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در درمانگاه های پرتو درمانی، مراکز پرتودرمانی بیمارستان ها و مراکز تحقیقاتی به پرتودرمانی های ساده و تخصصی بپردازند.

دانش آموختگان علاوه بر انجام فعالیت های آموزشی برای دانشجویان پیراپزشکی(نظیر کاردانی رادیوتراپی، کارشناسی رادیولوژی، پرستاری و مامایی، فیزیک پزشکی)، می توانند در آموزش مهارتهای عملی و آموزش کار با دستگاه ها و فنون اجرایی تکنیک‌های رادیوتراپی با اساتید گروه رادیوتراپی نیز همکاری نزدیکی داشته باشند.

علاوه بر این، انجام نقشه درمانی و تکنیک درمانی در بالاترین کیفیت زیر نظر متخصصین و نیز کنترل کیفی و ایجاد شرایط مناسب جهت تضمین کیفیت در مراحل مختلف درمان، از دیگر توانمندی های فارغ التحصیلان این رشته است.

@roya_to_besaz

09901138001

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۰
پویا بارانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی